UNIT SUMBER MANUSIA
PENILAIAN PRESTASI
Apakah pegawai yang diluluskan sebarang cuti belajar (CBBP/CBSG/CBTG) mempunyai markah Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT) bagi tahun penilaian semasa?
JAWAPAN:
Pegawai yang diluluskan sebarang cuti belajar (CBBP/CBSG/CBTG) sepanjang tahun kalender, tidak mempunyai markah Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT) bagi tahun penilaian tersebut.
Apakah had masa yang dibenarkan bagi pegawai yang sebelum ini tidak diberikan Pergerakan Gaji Tahunan sepanjang tempoh diluluskan cuti belajar untuk menuntut Pergerakan Gaji Tahunannya?
JAWAPAN:
Isu had masa adalah tidak berbangkit disebabkan Pergerakan Gaji Tahunan merupakan hak pegawai dan telah berlaku pengabaian hak tersebut berikutan kesilapan pemahaman dasar/pekeliling yang terpakai bagi urusan ini. Sehubungan itu, hak pegawai yang terkesan itu wajar dikembalikan (restored).
Dari segi pelaksanaan, Panel Pembangunan Sumber Manusia di Kementerian/Jabatan di mana pegawai itu diluluskan cuti belajarnya hendaklah mempertimbangkan Pergerakan Gaji Tahunan pegawai dan Surat Pergerakan Gaji pegawai dikeluarkan oleh Urus Setia PPSM Kementerian/Jabatan tersebut tertakluk kepada permohonan pegawai atau permohonan Pengurus Sumber Manusia di Kementerian/ Jabatan terkini pegawai.
Surat Pergerakan Gaji tersebut kemudiannya hendaklah disalinkan kepada Pengurus Sumber Manusia Kementerian/Jabatan terkini pegawai bagi tujuan penyelarasan semula pembayaran gaji kepada pegawai.
Apakah dasar atau peraturan yang boleh dirujuk berkaitan penilaian prestasi?
JAWAPAN:
Pekeliling Perkhidmatan Bil. 4 Tahun 2002: Pelaksanaan Sistem Saraan Malaysia Bagi Anggota Perkhidmatan Awam Persekutuan - Lampiran A2 dan Lampiran A3.
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2009: Pemantapan Pengurusan Sistem Penilaian Prestasi Pegawai Perkhidmatan Awam.
Apakah prinsip utama dalam melaksanakan sistem penilaian prestasi?
JAWAPAN:
Berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bil. 4 Tahun 2002, prinsip utama dalam melaksanakan penilaian prestasi adalah seperti berikut:
Pelaksanaan penilaian prestasi secara objecktif, adil dan telus;
Berasaskan kepada mutu penghasilan kerja dan tingkah laku PYD ke arah pencapaian objektif organisasi; dan
Menggalakkan persaingan positif bagi menigkatkan kualiti dan produktiviti.
Siapakah yang perlu menggunakan Borang Sasaran Kerja Tahunan (SKT) dan Borang Laporan Penilaian Prestasi Tahunan (LNPT)?
JAWAPAN:
Semua pegawai awam yang dilantik secara tetap, kontrak (Contract of Service) atau sementara yang sedang menyandang gred jawatan di bawah kategori Kumpulan Pengurusan dan Profesional dan Kumpulan Sokongan atau mana-mana jawatan Gred Utama atau Gred Khas yang masih belum diarahkan untuk menggunakan penilaian MyKPI.
Bilakan laporan penilaian prestasi tahunan (LNPT) perlu disediakan bagi tahun penilaian?
JAWAPAN:
Pegawai Yang Dinilai (PYD) Hendaklah melengkapkan pengisian Borang SKT dan LNPT selewat-lewatnya pada minggu kedua/ketiga Januari tahun seterusnya sekiranya telah menjalankan tugas selama sekurang-kurangnya 6 bulan dalam tahun kalender.
Bagi pegawai lantikan baharu dan pegawai yang baharu melapor diri bertugas selepas tamat sebarang cuti yang diluluskan selepas 1 Julai, pegawai hendaklah menyediakan dan melengkapkan Borang LNPT setelah genap 6 bulan menjalankan tugas.
Pegawai Penilai Pertama (PPP).
Hendaklah menyediakan LNPT PYD selewat-lewatnya pada minggu ketiga/ke-empat Januari tahun seterusnya.
Pegawai Penilai Kedua (PPP).
Hendaklah menyediakan LNPT PYD selewat-lewatnya pada minggu pertama/kedua Februari tahun seterusnya.
Siapakah yang tidak perlu menyediakan dan melengkapkan Borang SKT dan Borang LNPT bagi tahun penilaian?
JAWAPAN:
Pegawai yang diluluskan cuti atau kombinasi cuti sepanjang tahun kalender; atau
Pegawai yang tidak melaksanakan tugas jawatan tanpa cuti melebihi 180 hari dalam tahun kalender contohnya:
Pegawai yang ditahan/digantung kerja;
Pegawai yang tidak hadir bertugas tanpa kebenaran;
Pegawai yang hiang atau tidak dapat dikesan;
Pegawai yang tidak hadir bertugas kerana dipenjarakan; atau
Pegawai yang tidak diberikan tugas jawatan atas sebab-sebab tertentu yang ditetapkan oleh Ketua Jabatannya contohnya pegawai yang sedang dalam siasatan kes gangguan seksual atau siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Polis Diraja Malaysia atau dalam prosiding kes mahkamah yang mana ia boleh menyentuh sensitiviti pengadu/mangsa, mengganggu proses siasatan atau boleh mencemarkan imej perkhidmatan awam.
Dalam hal ini, pegawai tiada markah penilaian prestasi pada tahun penilaian.
PENANGGUNGAN KERJA
*Satu tahun kalender bermaksud daripada 1 Januari sehingga 31 Disember*
Adakah pegawai yang diluluskan Cuti Tanpa Gaji (CTG) perlu mengisi Borang SKT dan Borang LNPT sepanjang tempoh cuti tersebut?
JAWAPAN:
Pegawai tidak perlu mengisi Borang SKT dan Borang LNPT sepanjang tempoh cuti tersebut. Walau bagaimanapun, pegawai hendaklah melengkapkan Borang SKT dan Borang LNPT bagi tujuan penyediaan laporan penilaian prestasi bagi tahun penilaian dalam keadaan berikut:
Pegawai yang diluluskan Cuti Tanpa Gaji kurang 180 hari dalam tahun kalender;
Pegawai diluluskan Cuti Tanpa Gaji melebihi 180 hari dalam tahun kalender. Penyediaan laporan penilaian prestasi bagi tahun penilaian tersebut hendaklah dibuat setelah pegawai genap 6 bulan menjalankan tugas. Bagi PYD yang memilih untuk tidak menyediakan laporan penilaian prestasi, pegawai tiada markah penilaian prestasi bagi tahun penilaian tersebut.
Apakah tafsiran bagi penanggunggan kerja?
JAWAPAN:
Pelaksanaan tugas suatu jawatan lain oleh seseorang pegawai di samping melaksanakan tugas jawatannya sendiri bagi suatu tempoh yang diluluskan oleh Pihak Berkuasa Melulus yang berkenaan.
Siapakah yang meluluskan penanggungan kerja?
JAWAPAN:
Penanggungan kerja perlu diluluskan oleh Pihak Berkuasa Melulus seperti di Lampiran A, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 17 Tahun 2007.
Berapakan Elaun Penanggungan Kerja bagi jawatan yang menetapkan mata gaji permulaan pelbagai?
JAWAPAN:
Kadar Elaun Penanggungan Kerja dikira berdasarkan gaji permulaan terendah bagi jawatan skim perkhidmatan yang berkenaan.
KENAIKKAN PANGKAT
Bolehkah pegawai yang dikenakan hukuman tatatertib diberi pemangkuan kenaikan pangkat?
JAWAPAN:
Pegawai yang dikenakan hukuman tatatertib akan secara langsung ada tempoh tidak layak untuk dipertimbangkan pemangkuan. Tempoh tidak layak adalah berdasarkan jenis hukuman. (Rujuk Perkara 12, Panduan Pengurusan Pemangkuan dan Kenaikan Pangkat dalam Perkhidmatan Awam, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 7 Tahun 2010).
Bolehkah pegawai yang sedang dalam siasatan dipertimbangkan kenaikkan pangkat.
JAWAPAN:
Boleh. Pegawai yang sedang dalam siasatan tatatertib atau SPRM layak dipertimbangkan dalam sesuatu urusan pemangkuan / kenaikan pangkat dan statusnya hendaklah dimaklumkan kepada Lembaga Kenaikan Pangkat. Sekiranya pegawai berjaya dalam sesuatu urusan kenaikan pangkat, keputusan adalah tertakluk kepada pegawai bebas dari sebarang tindakan tatatertib.
Apakah faktor yang boleh menghilangkan kekananan pegawai?
JAWAPAN:
Diantara faktor yang boleh emnghilangkan kekananan ialah:
Cuti tanpa gaji, selain cuti belajar tanpa gaji, hilang kekananan selama tempoh pegawai bercuti tanpa gaji;
Pegawai di gred lantikan yang dilanjutkan tempoh percubaan dengan denda akan hilang kekananan selama tempoh tersebut;
Pegawai yang kembali ke skim perkhidmatan asal akan hilang kekananan selama tempoh pegawai berkhidmat di skim perkhidmatan yang baru; dan
Tidak hadir bertugas tanpa cuti, tanpa kebenaran atau tanpa sebab yang munasabah selama tempoh ketidakhadirannya.
Apakah faktor yang menentukan seseorang pegawai layak dipertimbangkan pemangkaun/kenaikan pangkat?
JAWAPAN:
Mengikut Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat Dan Penamatan Perkhidmatan 2012) [P.U. (A) 1/2012], faktor untuk seseorang pegawai dipertimbangkan kenaikan pangkat adalah seperti berikut:
Kecekapan dan prestasi kerja;
Kelayakan, pengetahuan, kemahiran dan pengalaman;
Sifat-sifat peribadi, termasuk kesesuaiannya dengan jawatan kenaikan pangkat itu, keutuhan, potensi dan kepimpinan;
Kegiatan luar dan sumbangan kepada negara dan masyarakat; dan
Aspek lain yang difikirkan relevan oleh Lembaga Kenaikan Pangkat.
GAJI
Bagaimanakah penetapan gaji permulaan bagi pegawai yang dilantik kali pertama?
JAWAPAN:
Pihak Berkuasa Melantik (PBM) menentukan gaji permulaan bagi pegawai yang dilantik kali pertama berdasarkan kepada dua (2) kriteria iaitu gaji permulaan yang ditetapkan dalam skim perkhidmatan dan pengalaman relevan.
Rujukan:
Perenggan 25, P.U.(A) 1/2012 – Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012.
Bagaimanakah penetapan gaji permulaan bagi pegawai dalam Perkhidmatan Angkatan Tentera, Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan, Perkhidmatan Am Persekutuan, Pasukan Polis dan Perkhidmatan Pelajaran ke Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun, Pihak Berkuasa Tempatan atau mana-mana organisasi di dalam atau di luar Malaysia, untuk tempoh tertentu tanpa memutuskan ikatan pegawai dengan perkhidmatan hakikinya?
JAWAPAN:
Gaji permulaan pegawai yang dilantik secara peminjaman hendaklah ditetapkan berdasarkan jumlah gaji yang boleh diselaraskan dan mengikut prinsip berikut:
Pada gaji minimum di gred jawatan pinjaman sekiranya jumlah gaji yang boleh diselaraskan sama atau lebih rendah daripada gaji minimum di gred jawatan pinjaman; atau
Pada gaji yang sama dengan jumlah gaji yang boleh diselaraskan di gred jawatan pinjaman sekiranya jumlah gaji yang boleh diselaraskan lebih tinggi daripada gaji minimum di gred jawatan pinjaman. Sekiranya jumlah gaji yang boleh diselaraskan melebihi gaji maksimum di gred jawatan pinjaman, pegawai akan dibayar gaji hakiki dan insentif peminjaman mengikut gred jawatan hakiki yang kadarnya ditetapkan mengikut perkhidmatan dan agensi seperti di Perenggan 9 dan Jadual 1 hingga 5, Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2012.
Jumlah gaji yang boleh diselaraskan = Gaji hakiki akhir pegawai sehari sebelum peminjaman berkuat kuasa + insentif pertukaran mengikut gred jawatan hakiki pegawai.
Rujukan:
Perkara 134, Perlembagaan Persekutuan;
Perenggan 12, P.U.(A) 1/2012 – Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012; dan
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2012 - Dasar Baru Pelantikan Secara Peminjaman, Pertukaran Sementara dan Pertukaran Tetap.
Adakah pemberian Pergerakan Gaji Tahunan pada kadar tetap 3% daripada gaji maksimum ini akan digunakan pada tiap-tiap kali pemberian PGT bagi pegawai yang memenuhi syarat kelayakan yang ditetapkan?
JAWAPAN:
Ya. Amaun pemberian PGT pada kadar tetap 3% daripada gaji maksimum ini tidak berubah dan diberi pada tiap-tiap kali pemberian PGT kepada pegawai yang berkelayakan.
Amaun kadar tetap 3% bagi gred-gred gaji terlibat adalah sebagaimana yang telah ditetapkan dalam Lampiran A dan Lampiran B, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2015 dan Lampiran A dan Lampiran B, Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2020 tanpa perlu membuat pengiraan semula pada setiap tahun.
Adakah pegawai yang meninggal dunia selepas menerima Pergerakan Gaji Tahunan tahunannya layak menerima satu lagi Pergerakan Gaji Tahunan pada tarikh kematiannya?
JAWAPAN:
Tidak, kerana pegawai telah menerima Pergerakan Gaji Tahunan pada tahun tersebut.
Rujukan:
Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 8 Tahun 2019 – Pemberian Pergerakan Gaji Tahunan Diawalkan Kepada Pegawai Yang Meninggal Dunia Dalam Perkhidmatan Sebelum Tarikh Pergerakan Gaji.
Adakah pegawai yang diluluskan Cuti Bergaji Penuh, Cuti Separuh Gaji atau Cuti Tanpa Gaji layak diberikan Pergerakan Gaji Tahunan?
JAWAPAN:
Cuti Bergaji Penuh.
Layak dipertimbangkan Pergerakan Gaji Tahunan tertakluk kepada keputusan Panel Pembangunan Sumber Manusia.
Cuti Separuh Gaji.
Tidak layak dipertimbangkan PGT jika tempoh Cuti Separuh Gaji melebihi 180 hari dalam satu tahun kalendar kecuali bagi pegawai yang diluluskan:
Cuti Belajar Separuh Gaji;
Cuti Separuh Gaji kerana menghidap penyakit tibi, kusta, barah dan penyakit seumpamanya yang diperakukan oleh Lembaga Perubatan; atau
Kombinasi cuti di atas.
Walau bagaimanapun, pergerakan gaji yang diberi kepada pegawai di perenggan (i), (ii) dan (iii) adalah secara isyarat dan tidak lebih tiga (3) kali sepanjang perkhidmatan. Setelah pegawai mendapat PGT secara isyarat sebanyak tiga (3) kali tersebut, tiada lagi pergerakan gaji secara isyarat dipertimbangkan bagi tempoh Cuti Separuh Gaji yang diluluskan seterusnya.
Cuti Tanpa Gaji.
Tidak layak dipertimbangkan PGT jika tempoh Cuti Tanpa Gaji melebihi 180 hari dalam satu tahun kalendar kecuali bagi pegawai yang diluluskan:
Cuti Belajar Tanpa Gaji (CBTG);
Cuti Tanpa Gaji Mengikut Pasangan Bertugas atau Berkursus di Dalam atau di Luar Negeri;
Cuti Menjaga Anak; atau
Kombinasi mana-mana di atas.
Walau bagaimanapun, pergerakan gaji yang diberi kepada pegawai di perenggan (i), (ii), (iii) dan (iv) adalah secara isyarat dan tertakluk kepada had sebanyak tidak melebihi tiga (3) kali sepanjang perkhidmatan. Setelah pegawai mendapat PGT secara isyarat sebanyak tiga (3) kali tersebut, tiada lagi Pergerakan Gaji secara isyarat dipertimbangkan bagi tempoh Cuti Tanpa Gaji yang diluluskan seterusnya.
Rujukan:
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2009 – Kesan Ke Atas Perkhidmatan Bagi Pegawai Yang Diluluskan Cuti Bergaji Penuh, Cuti Separuh Gaji dan Cuti Tanpa Gaji.
Apakah keadaan-keadaan yang memerlukan gaji Khas Untuk Penyandang (KUP) dikeluarkan?
JAWAPAN:
Gaji KUP dikeluarkan apabila:
Gaji maksimum dalam JGMM tidak dapat menampung pelarasan gaji seseorang pegawai berikutan urusan perkhidmatan seperti pertukaran pelantikan dan kenaikan pangkat; atau
Pegawai kekal / masih berada di dalam skim perkhidmatan yang telah jumud.
Ketua Jabatan hendaklah mengemukakan permohonan kepada Bahagian Saraan, Jabatan Perkhidmatan Awam untuk diwujudkan gaji secara Khas Untuk Penyandang.
Rujukan:
Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2016 – Rasionalisasi Skim Perkhidmatan Bagi Perkhidmatan Awam Persekutuan Di Bawah Sistem Saraan Malaysia;
Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 2016 – Panduan Pertukaran Pelantikan; dan
Surat Edaran JPA rujukan JPA.(S)(K)223/4/4 Jld.5(6) bertarikh 5 September 2017.
KEMUDAHAN WAKTU BEKERJA
Pada bulan ramadan, adakah pegawai masih dibenarkan pulang setengah jam awal?
JAWAPAN:
Pada bulan Ramadan, pegawai boleh dipertimbangkan untuk pulang setengah jam awal dengan syarat waktu rehat juga dikurangkan selama 30 minit seperti yang diperuntukkan dalam pekeliling perkhidmatan tertakluk kepada kelulusan Ketua Jabatan.
Adakah WBF bulan ramadan juga terpakai untuk pegawai bukan beragama Islam?
JAWAPAN:
WBF bulan Ramadan juga terpakai untuk pegawai bukan beragama Islam tertakluk kepada kelulusan Ketua Jabatan.
Adakah WBF terpakai kepada pegawai lantikan/pengambilan Contract Of Service (COS)/lantikan Contract For Service (CFS)/ pekerja sambilan harian (PSH)?
JAWAPAN:
WBF terpakai kepada semua pegawai Perkhidmatan Awam Persekutuan yang mengguna pakai WBB.
Adakah Ketua Jabatan boleh mengarahkan pegawai untuk BDR sekiranya pejabat/ premisnya mengalami gangguan utiliti?
JAWAPAN:
Ketua Jabatan boleh mempertimbangkan pegawai untuk BDR sekiranya pejabat/premis tempat mereka bekerja mengalami gangguan utiliti yang boleh menganggu penyampaian perkhidmatan di pejabat/premis tersebut.
Berapa lamakah tempoh BDR yang layak bagi pegawai yang kematian suami atau isteri?
JAWAPAN:
Tempoh pemberian BDR hendaklah yang bersesuaian dan tidak melebihi dua (2) minggu termasuk Hari Rehat Mingguan, Hari Kelepasan Mingguan dan Hari Kelepasan Am.
IMBUHAN TETAP PERUMAHAN (ITP)
Kenaikan kadar Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bil. 8/2015 (PP8/2015) hanya melibatkan Gred 41/42 dan ke bawah sahaja. Adakah pemberian 25% ITP kepada pegawai yang diperuntukkan kuarters juga hanya melibatkan Gred 41/42 dan ke bawah sahaja?
JAWAPAN:
Pemberian ITP kepada pegawai yang menduduki kuarters pada kadar 25% daripada kelayakan ITP pegawai mengikut penetapan PP8/2015 adalah merangkumi semua pegawai Perkhidmatan Awam Persekutuan dalam Kumpulan Pelaksana (Gred 11 hingga 40), Kumpulan Pengurusan dan Profesional (Gred 41 hingga 54) dan Kumpulan Pengurusan Tertinggi (JUSA hingga TURUS).
Pegawai yang bertukar wilayah dan mendiami kuarters adakah layak dibayar 25% ITP?
JAWAPAN:
Pemberian 25% ITP juga terpakai kepada semua pegawai dalam Kumpulan Pelaksana (Gred 11 hingga 40), Kumpulan Pengurusan dan Profesional (Gred 41 hingga 54) dan Kumpulan Pengurusan Tertinggi (JUSA hingga TURUS) yang bertukar wilayah dan menduduki kuarters berdasarkan perkara 5, PP8/2015. Kerajaan telah menetapkan bahawa semua pegawai awam yang menduduki kuarters layak mendapat ITP pada kadar 25% daripada kelayakan ITP pegawai. Ini meliputi pegawai-pegawai yang bertukar wilayah.
Pasangan pegawai yang kedua-duanya berasal dari Semenanjung ditugaskan ke Sabah. Walau bagaimanapun, suami ditempatkan di Sandakan manakala isteri ditempatkan di Kota Kinabalu dan kedua-dua pegawai diperuntukkan kuarters (Rumah Biasa Kerajaan) di tempat bertugas masing-masing. Adakah pegawai layak dibayar 25% ITP?
JAWAPAN:
Berdasarkan perkara 7, PP8/2015, pegawai yang diperuntukkan kuarters, layak menerima bayaran ITP pada kadar 25% daripada kelayakan ITP pegawai. Dalam hal ini, kedua-dua pegawai layak menerima bayaran ITP pada kadar 25% daripada kadar ITP masing-masing.
ELAUN
Siapakah yang layak diberi Elaun Lebih Masa?
JAWAPAN:
Semua pegawai dalam Kumpulan Sokongan layak dibayar Elaun Lebih Masa kecuali pegawai dalam perkhidmatan Polis Diraja Malaysia, Angkatan Tentera Malaysia, Jabatan Penjara, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia.
Rujukan:
Pekeliling Perkhidmatan Bil. 9 Tahun 1991 (PP9/1991), Perkara 24 Lampiran D6].
Adakah pegawai yang berkelayakan diberi Elaun Lebih Masa boleh memilih untuk ditukar dengan Cuti Gantian?
JAWAPAN:
Ya. Pegawai yang berkelayakan boleh memilih untuk diberi Elaun Lebih Masa atau Cuti Gantian. Jika pegawai memilih untuk mendapatkan Cuti Gantian, pegawai perlu mempunyai 9 jam kerja lebih masa untuk melayakkan diberi 1 hari Cuti Gantian. (Perintah Am 40 Bab C dan Surat Edaran JPA bertarikh 11 Ogos 2010).
Adakah pegawai yang menjalankan kerja lebih masa di luar kawasan ibu pejabat boleh menuntut Elaun Lebih Masa dan Elaun Bertugas Rasmi di Luar Ibu Pejabat?
JAWAPAN:
Ya. Pegawai yang diarah menjalankan kerja lebih masa di luar kawasan ibu pejabat layak menuntut Elaun Lebih Masa dan juga elaun bertugas rasmi seperti Elaun Makan, Bayaran Sewa Hotel dan Elaun Perjalanan Kenderaan tertakluk kepada peraturan yang ditetapkan dalam WP 1.4/2013. (Surat Edaran JPA bertarikh 15 November 2001).
Apakah syarat-syarat kerja yang membolehkan seseorang menuntut Elaun Lebih Masa?
JAWAPAN:
Corak kerja lebih masa adalah meliputi semua jenis tugas seperti perkhidmatan kaunter, pemerosesan, penyeliaan dan pengawasan dengan tertakluk kepada syarat-syarat kerja seperti berikut:
Kerja-kerja kecemasan;
Kerja mustahak dan tidak boleh ditangguhkan kepada hari berikutnya oleh sebab penangguhan itu boleh memudaratkan perkhidmatan;
Kerja-kerja yang dikehendaki dibuat oleh anggota melebihi daripada bidang tugas biasanya; dan
Kerja-kerja yang perlu diuruskan dalam jangkamasa yang terhad.
Rujukan:
PP9/1991, Perkara 24 Lampiran D6 dan Surat Edaran JPA bertarikh 11 Ogos 2010).
Adakah seseorang pegawai yang sedang bercuti rehat dan kemudiannya dipanggil untuk bertugas dibenarkan menuntut Elaun Lebih Masa?
JAWAPAN:
Pegawai yang sedang bercuti rehat tidak layak menuntut Elaun Lebih Masa bagi hari-hari pegawai dipanggil untuk bertugas. Sebaliknya, pegawai hendaklah membatalkan/memendekkan cuti rehatnya bagi hari-hari pegawai dipanggil untuk bertugas. Pegawai dibenarkan membuat Tuntutan Elaun Lebih Masa sekiranya pegawai menjalankan kerja lebih masa berdasarkan peraturan yang sedang berkuat kuasa.
Rujukan:
Perintah Am 11 Bab G, PP9/1991, Perkara 24 Lampiran D6 dan Surat Edaran JPA bertarikh 11 Ogos 2010.
Apakah elaun dan kemudahan yang layak diberi kepada pegawai yang bertukar wilayah?
JAWAPAN:
Pegawai Perkhidmatan Awam yang bertukar wilayah layak diberi elaun dan kemudahan seperti berikut:
Bayaran Insentif Wilayah;
Elaun Perumahan Wilayah;
Elaun Gangguna;
Tambang Mengunjungi Wilayah Asal;
Tambang Ehsan;
Tambang Mengiringi Jenazah kepada keluarga pegawai yang bertukar wilayah.
Adakah pegawai yang bertukar wilayah perlu dibayar Elaun Perumahan Wilayah (EPW) atau boleh memilih untuk dibayar Imbuhan Tetap Perumahan (ITP)?
JAWAPAN:
Pegawai yang bertukar wilayah boleh memilih sama ada menerima Elaun Perumahan Wilayah (EPW) atau Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) dengan menggunakan Borang JPA (EPW) yang terdapat di dalam Pekeliling Perkhidmatan Bil. 11 Tahun 2001. Borang tersebut hendaklah dikemukakan kepada Ketua Jabatan.
Adakah pegawai yang diluluskan bertukar atas permohonan sendiri layak menuntut bayaran perpindahan?
JAWAPAN:
Ya. Pegawai yang diluluskan oleh Ketua Jabatan untuk bertukar atas permohonan sendiri layak dipertimbangkan bayaran perpindahan dan pertukaran sekiranya pertukaran dan perpindahan tersebut memenuhi salah satu daripada syarat berikut:
Telah berkhidmat sekurang-kurangnya 5 tahun di stesen berkenaan atau 3 tahun di kawasan hidup susah; atau
Bagi mengikuti suami/isteri yang telah bertukar terlebih dahulu dengan syarat pegawai telah berkhidmat melebihi setahun di pejabat terakhirnya; atau
Atas sebab-sebab kesihatan pegawai atau ahli keluarga (suami / isteri / anak-anak) dan ia perlu pengesahan daripada Pegawai Perubatan Kerajaan; atau
Bagi menjaga ibu / bapa yang uzur yang memerlukan jagaan rapi dan ia perlu pengesahan daripada Pegawai Perubatan Kerajaan; atau
Atas sebab-sebab ketidaksesuaian penempatan berdasarkan kepakaran ilmiah atau keadaan serba salah yang boleh memudaratkan pegawai.
Adakah pegawai yang diluluskan Cuti Belajar Separuh Gaji (CBSG) layak dibayar BSH?
JAWAPAN:
Ya. Pegawai yang diluluskan CBSG dalam negeri layak dibayar BSH atas kadar separuh apabila genap sebulan kalendar mulai tarikh CBSG mengikut kadar kawasan institusi berkenaan.
Adakah pegawai yang diluluskan cuti belajar/kursus jangka panjang di dalam negara layak menerima BSH?(Pegawai yang diluluskan Cuti Belajar/ Kursus Jangka Panjang).
JAWAPAN:
Pegawai layak menerima BSH mengikut lokasi institusi pengajian. Bagi pegawai yang diluluskan cuti belajar/ kursus jangka panjang di Sabah/ Sarawak/ Labuan, kadar BSH adalah mengikut Kawasan A.
Adakah pegawai layak menerima BSH sekiranya pegawai diperuntuk Rumah Kerajaan?(Pegawai yang diperuntuk Rumah Kerajaan).
JAWAPAN:
Pegawai layak menerima BSH seperti kadar berikut:
Rumah Kerajaan dalam lingkungan 25km radius dari tempat kerja (pejabat) dibayar atas kadar separuh daripada kelayakan pegawai; atau
Rumah Kerajaan melebihi 25km radius dari tempat kerja (pejabat) dibayar atas kadar penuh.
Pegawai memohon untuk bertukar wilayah kerana hendak mengikut suami yang bertukar wilayah.
JAWAPAN:
Pegawai yang memohon sendiri untuk bertukar wilayah tidak layak menuntut Elaun Gangguan kerana prinsip pemberian Elaun Gangguan adalah untuk pegawai yang diarahkan bertukar wilayah.
Pegawai bertukar wilayah telah memohon untuk bertukar semula ke wilayah asal kerana telah bertugas lebih dari 7 tahun di kawasan pedalaman.
JAWAPAN:
Pegawai yang memohon sendiri untuk kembali semula ke wilayah asal tidak layak menuntut Elaun Gangguan kerana prinsip pemberian Elaun Gangguan adalah untuk pegawai yang diarahkan bertukar semula ke wilayah asal.
Pegawai berasal dari Sabah telah diarahkan bertugas di Semenanjung sehingga ke tarikh persaraannya. Apabila bersara, pegawai hendak pulang semua ke wilayah asalnya.
JAWAPAN:
Pegawai yang bersara di wilayah selain dari wilayah asalnya adalah tidak layak Elaun Gangguan memandangkan pemberian Elaun Gangguan adalah untuk pegawai yang masih berkhidmat dalam Perkhidmatan Awam dan diarahkan untuk bertukar semula ke wilayah asalnya. Walau bagaimanapun, pendahuluan yang diterima pegawai semasa diarahkan bertukar wilayah, sekiranya ada, tidak perlu dikutip semula.
Pegawai suami isteri berasal dari Semenanjung dan bertukar wilayah ke Sabah. Suami isteri tersebut telah bercerai dan suami bertukar semula ke wilayah asal.
JAWAPAN:
Pegawai suami isteri yang bercerai semasa di wilayah berkhidmat boleh menuntut Elaun Gangguan mengikut kadar gaji masing-masing kerana kedua pegawai itu kembali semula ke wilayah asal sebagai individu yang berbeza. Pasangan yang telah menerima pendahuluan Elaun Gangguan semasa diarah bertukar wilayah hanya layak menuntut baki elaun tersebut semasa bertukar semula ke wilayah asal.
Apakah tindakan yang perlu dilakukan sekiranya masih ada pegawai yang melaksanakan tugas secara Khas Untuk Penyandang (KUP) dan dibayar elaun yang telah dimansuhkan melalui Pekeliling ini?
JAWAPAN:
Sila berhubung dengan Bahagian Saraan, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia sekiranya masih terdapat pegawai yang melaksanakan tugas secara Khas Untuk Penyandang (KUP) berkaitan elaun-elaun yang dimansuhkan dalam Pekeliling ini.
POLITIK
Peraturan yang berkuat kuasa:
JAWAPAN:
Peraturan 21(1), P.U.(A)395/1993 : pegawai Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan Kumpulan Pengurusan &Profesional dilarang mengambil bahagian di dalam politik. Pegawai tidak boleh:
Membuat apa-apa pernyataan awam, sama ada lisan atau bertulis, memberi pandangan yang berat sebelah atas perkara yang menjadi isu parti politik;
Menerbitkan atau mengedar buku, makalah atau risalah parti politik;
Merayu undi;
Menjadi ejen pilihanraya;
Bertanding apa-apa jawatan parti politik; dan
Memegang jawatan di dalam parti politik.
Peraturan 21(2), P.U.(A)395/1993 : Pegawai Kumpulan Pelaksana (Sokongan) boleh bertanding / memegang jawatan dalam parti politik setelah mendapat kebenaran secara bertulis daripada:
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam – pegawai gunasama*.
Ketua Setiausaha Kementerian – pegawai bukan gunasama.
Pekeliling Perkhidmatan Bil. 5 Tahun 1996
*Perkhidmatan Gunasama Persekutuan ialah perkhidmatan yang Ketua Perkhidmatannya ialah Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam.
Peraturan 21(2A), P.U.(A)395/1993 : Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Gred DG41 hingga DG48, selain Pengetua atau Guru Besar di institusi pendidikan* dan pegawai yang memegang jawatan pentadbiran, boleh bertanding / memegang jawatan / dilantik ke dalam jawatan parti politik setelah mendapat kebenaran secara bertulis daripada Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran.
Pekeliling Perkhidmatan Bil. 9 Tahun 2010
*Institusi pendidikan bermaksud sekolah, Institut Pendidikan Guru (IPG), English Language Teaching Centre (ELTC), kolej matrikulasi dan Institut Aminuddin Baki (IAB) di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia.
PESARA/PENCEN
Siapakah yang layak memohon perbelanjaan bagi kemudahan perubatan?
JAWAPAN:
Pesara Awam Persekutuan, ahli keluarga yang layak iaitu suami/ isteri dan anak yang berumur dibawah 18 tahun atau yang masih bersekolah dibawah umur 21 tahun atau anak-anak daif yang disebabkan oleh kelemahan otak atau jasmani.
Apakah kemudahan perubatan yang boleh dituntut oleh pesara awam persekutuan?
JAWAPAN:
Pembekalan ubat, pembekalan alat perubatan, rawatan buah pinggang, rawatan kepakaran di hospital swasta, rawatan kecemasan di hospital swasta, rawatan kemandulan, rawatan di IJN dan rawatan di luar negeri.
Bagaimanakah tuntutan perbelanjaan bagi pembekalan ubat / peralatan perubatan boleh dibuat?
JAWAPAN:
Pesara perlu mendapatkan rawatan dan kemudahan perubatan di hospital/klinik kerajaan dan mendapat perakuan/pengesahan oleh Pegawai/ Pakar Peruabatan. Borang yang perlu diisi ialah Borang Perubatan 1/09 berserta dokumen kewangan (bil rawatan, resit, invois, sebut harga dan sebagainya).
Bagaimanakah tuntutan perbelanjaan bagi pembekalan ubat / peralatan perubatan boleh dibuat?
JAWAPAN:
Pesara perlu mendapatkan rawatan dan kemudahan perubatan di hospital/klinik kerajaan dan mendapat perakuan/pengesahan oleh Pegawai/ Pakar Peruabatan. Borang yang perlu diisi ialah Borang Perubatan 1/09 berserta dokumen kewangan (bil rawatan, resit, invois, sebut harga dan sebagainya).
Apakah peranan dan tanggungjawab seorang bakal pesara?
JAWAPAN:
Bakal pesara perlu memastikan Jabatan mengemukakan dokumen persaraan yang lengkap ke KWAP tidak lewat 3 bulan sebelum tarikh persaraan untuk membolehkan faedah persaraan dibayar dalam masa yang sepatutnya.
Adakah tempoh perkhidmatan sandaran boleh diambilkira untuk tujuan pengiraan faedah persaraan?
JAWAPAN:
Tempoh perkhidmatan yang tidak boleh diambilkira ialah tempoh perkhidmatan berstatus sandaran, kontrak, sangkut dan sambilan.
Apakah yang perlu dilakukan oleh ahli keluarga sekiranya pegawai meninggal dunia semasa dalam perkhidmatan?
JAWAPAN:
Ahli keluarga/waris/ tanggungan gemulah (Pegawai yang meninggal dunia) perlu menghubungi Jabatan akhir dan menyerahkan semua dokumen yang diperlukan bagi memastikan Jabatan akhir dapat mengemukakan dokumen pencen terbitan kepada Bahagian Pasca Perkhidmatan,JPA dalam tempoh masa 7 hari dari tarikh kematian gemulah. Bagi permohonan Bantuan Mengurus Jenazah (BMJ) sebanyak RM3,000 pula ianya hendaklah dituntut daripada Jabatan terakhir gemulah.
Apakah yang perlu dilakukan sekiranya penerima pencen melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah pertama?
JAWAPAN:
Penerima pencen yang melanjutkan pengajian ke ijazah pertama perlu mengisi borang Pengesahan Anak Belajar di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) - JPA.BP.SPT.B03A dan mengemukakannya ke KWAP untuk pengemaskinian maklumat.
Apa perlu waris lakukan apabila pesara atau penerima pencen meninggal dunia dan tidak lagi mempunyai waris yang layak menerima pencen terbitan?
JAWAPAN:
Jika pesara ataupun penerima pencen meninggal dunia dan tiada orang yang layak lagi untuk menerima Pencen Terbitan, waris hendaklah mengambil tindakan-tindakan berikut:
Memaklumkan kepada BP, JPA dengan segera tentang kematian pesara ataupun penerima pencen tersebut dan sertakan:
1 salinan sijil mati gemulah;
Kad Pesara yang asal;
Waran yang masih belum ditunaikan, jika berkenaan.
BP, JPA akan menguruskan baki pencen (jika ada) dan bayaran akan dibuat kepada waris yang terdekat. Waris hendaklah mengemukakan 1 salinan Kad Pengenalan beliau.
Dimanakah boleh saya menyemak baki pinjaman perumahan saya?
JAWAPAN:
Semakan berkenaan pinjaman perumahan boleh dibuat terus ke Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) di laman sesawang www.lppsa.gov.my atau di alamat seperti berikut:
No 9, Kompleks Kementerian Kewangan Persiaran Perdana,
Presint 2, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62592, Putrajaya.
Bagaimanakah untuk bayaran balik pinjaman perumahan dibuat melalui potongan ganjaran / pencen bulanan?
JAWAPAN:
Potongan ganjaran/pencen bulanan untuk bayaran balik pinjaman perumahan akan dilakukan oleh Bahagian Pasca Perkhidmatan atas arahan dari pihak LPPSA. Pesara boleh merujuk kepada LPPSA untuk mengeluarkan surat arahan potongan pencen.
Adakah pegawai yang meletak jawatan layak menerima pencen?
JAWAPAN:
Pegawai yang meletak jawatan atau dibuang kerja, tiada sebarang faedah persaraan diberikan. Perkhidmatan lepas hanya boleh diambilkira dan dicantumkan jika dilantik semula ke jawatan tetap selepas tahun 2012.
Adakah ibu seorang pegawai/pekerja bujang dan telah meninggal dunia boleh menerima pencen terbitan?
JAWAPAN:
Tidak boleh. Hanya balu/duda dan anak yang layak sahaja boleh menerima pencen terbitan.
Bilakah seseorang anggota sektor awam boleh memohon persaraan pilihan?
JAWAPAN:
Anggota berpencen yang telah berumur 40 tahun dan mempunyai tempoh perkhidmatan yang boleh dimasukira tidak kurang daripada 10 tahun boleh memohon persaraan pilihan dengan mengemukakan dokumen/permohonan melalui Ketua Jabatan anggota berkhidmat. Kelayakan untuk menerima faeadah persaraan adalah seperti berikut;
Jika seseorang pegawai itu dilantik sebelum 12.4.1991, bayaran ganjaran dan GCR akan dibayar pada tarikh persaraannya manakala bayaran pencen layak diterima apabila mencapai umur 45 bagi perempuan / 50 bagi lelaki; dan
Bagi lantikan pada atau selepas 12.4.1991, bayaran ganjaran dan GCR akan dibayar pada tarikh persaraan manakala pencen bulanan akan dibayar apabila mencapai umur 55 tahun bagi Lelaki atau Perempuan.
Apakah bayaran pencen bulanan melalui skim A dan skim B?
JAWAPAN:
Bayaran pencen melalui Skim A adalah pembayaran pencen bulanan secara kredit terus ke dalam akaun pesara / penerima pencen manakala cara bayaran melalui Skim B mengkehendaki pesara / penerima pencen atau wakil dikehendaki hadir ke bank setiap bulan untuk menandatangani borang tuntutan pencen di kaunter bank sebelum bayaran pencen dikreditkan ke dalam akaun. Cara bayaran melalui Skim B ini biasanya dibuat kepada pesara yang uzur dan anak cacat yang menerima pencen.
Apakah implikasi pencen di bawah skim B tidak dituntut selama 3 bulan atau lebih?
JAWAPAN:
Sekiranya dalam tempoh 3 bulan berturut-turut bayaran pencen di bawah Skim B tidak dituntut, bayaran tersebut akan luput dan bayaran pencen bagi bulan seterusnya akan terhenti. Pesara perlu melaporkan kepada pihak KWAP untuk mengaktifkan semula akaun tersebut bagi membolehkan bayaran pencen disambung semula.
Bolehkah pencen dituntut oleh orang selain dari pesara / penerima pencen itu sendiri?
JAWAPAN:
Boleh sekiranya diluluskan pelantikan wakil diri oleh Bahagian Pasca Perkhidmatan. Pelantikan wakil diri ini diberi kepada pesara yang uzur dan mempunyai akaun bersama. Wakil mestilah pemegang akaun bersama pesara/penerima pencen itu.
LAIN-LAIN
Adakah pegawai lantikan secara kontrak boleh mendapat kemudahan cuti bersalin?
JAWAPAN:
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2005 menjelaskan pegawai wanita lantikan kontrak (warganegara) layak mendapat kemudahan cuti bersalin selama 60 hari sebanyak 5 kali sepanjang tempoh perkhidmatan dalam Kerajaan.
Bagaimanakah kedudukan kekananan, kenaikan pangkat dan pergerakan gaji tahunan pegawai yang cuti tanpa gaji mengikut pasangan?
JAWAPAN:
Mengikut Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 14 Tahun 2005, pegawai yang cuti tanpa gaji mengikut pasangan akan:
Hilang kekananan selama tempoh cuti tanpa gaji;
Layak dipertimbangkan kenaikan pangkat jika telah memenuhi syarat yang ditetapkan dalam skim perkhidmatan jawatannya sebelum cuti tanpa gajinya bermula; dan
Layak mendapat pergerakan gaji secara syarat tidak lebih daripada tiga (3) kali dalam tempoh perkhidmatan.
Siapakah yang bertanggungjawab memasukkan dan mengemaskini rekod peribadi di dalam Sistem Pengurusan Sumber Manusia Sektor Awam, Human Resource Management Information System (HRMIS)?
JAWAPAN:
Perenggan 8 (a), Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 10 Tahun 2007 menyatakan bahawa semua Pemilik Kompetensi (Competency Owner – CO) atau penjawat awam adalah bertanggungjawab memasukkan sendiri maklumat peribadi masing-masing sebaik sahaja melaporkan diri bertugas. CO juga bertanggungjawab mengemaskini data jika berlaku sebarang perubahan pada rekod peribadi.
Siapakah yang layak diberikan Ex-Gratia Kematian?
JAWAPAN:
Penjawat Awam sama ada sementara atau tetap yang memilih Skim Pencen atau Skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Penjawat Awam ini merangkumi Perkhidmatan Awam Persekutuan, Perkhidmatan Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan.
Siapakah yang layak menerima Ex-Gratia Kematian?
JAWAPAN:
Ex-Gratia Kematian akan diberikan kepada balu/ duda/ anak/ ibu/ bapa yang layak. Walau bagaimanapun, Ex-Gratia Kematian ini tidak diberikan kepada kes-kes kematian yang disahkan akibat daripada membunuh diri.
Berapakah jumlah pemberian Ex-Gratia Kematian?
JAWAPAN:
Pemberian Ex-Gratia Kematian adalah berasaskan kepada tempoh perkhidmatan yang boleh dimasuk kira seperti berikut:
≤ 60 bulan : RM 150,000;
61 - 120 bulan : RM 100,000;
121 - 180 bulan : RM 75,000;
181 - 240 bulan : RM 50,000.
Bagaimana pembayaran Ex-Gratia Kematian dibuat?
JAWAPAN:
Pembayaran Ex-Gratia Kematian dibuat secara sekaligus kepada waris yang layak.
Siapakah yang layak menerima penyelarasan pencen 2 peratus?
JAWAPAN:
Pesara / penerima pencen terbitan dan penerima pencen tanggungan bagi perkhidmatan awam Persekutuan, Negeri dan Pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan yang telah menerima pencen berkuatkuasa pada 1 Januari 2013.
Adakah pegawai kontrak dan sementara yang diarahkan BDR layak bayaran faedah Skim Ex-Gratia Bencana Kerja?
JAWAPAN:
Pegawai kontrak dan sementara yang diarahkan BDR tidak layak dipertimbangkan bayaran faedah Skim Ex-Gratia Bencana Kerja di bawah Pekeliling Perbendaharaan W.P 6.3 kerana pegawai-pegawai tersebut (kontrak dan sementara) telah dilindungi oleh skim perlindungan keselamatan sosial di bawah Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).
Ini selaras dengan ketetapan Perenggan 10.3, Pekeliling Perbendaharaan W.P 6.3 seperti berikut:
“Pegawai yang dilindungi Skim Bencana Pekerjaan PERKESO atau skim perlindungan lain atas caruman Kerajaan, tidak layak dipertimbangkan faedah di bawah Skim ini.”
Bagaimana untuk mendapatkan perolehan melalui sebut harga / tender di JPA?
JAWAPAN:
Sebut harga/tender akan diiklankan di:
Laman web eP;
Portal Rasmi JPA;
Papan Kenyataan; dan
Surat khabar (bagi tender).
Iklan berkenaan mengandungi perkara-perkara berikut:
Jabatan yang memanggil sebut harga;
Tajuk sebut harga; Syarat kelayakan penyebut harga;
Bidang/Kelas/Kepala Pendaftaran; dan
Tempat, tarikh dan waktu sebut harga diterima dan ditutup.
Mana-mana syarikat yang berdaftar dengan Sistem ePerolehan akan dapat mencapai maklumat tersebut dan boleh menyertai sebut harga dan tender secara atas talian (online).